lördag 13 oktober 2012

Svinkyla.

Direktverkande el. Betydelsen av de orden har jag en helt egen tolkning av. Det betyder kyla, det betyder halvdomnade tår, tjocka fleecetröjor,fårskinnstofflor i alla storlekar från minibebis till en ordentlig 45:a. Det betyder sveda och ångest när elräkningem dimper ner i slutet av månaden. Första vintern i huset kunde jag inte förstå varför min envetna sambo hela tiden skulle jävlas och skruva ner vår ända källa till värme och trivsamhet. Han skruvade ner, jag höjde upp. Hur dyrt kan det bli tänkte jag och gottade mig i vetskapen om att nu kommer den snart, värmen! Detta värmekrig fortsatte, men en dag tog det tvärstopp. En dag förstod jag, den dagen då elräkningen hoppade upp på köksbordet. 7000:-  drygt! 7!!! Värmekriget var slut, kilowattjägaren som han nu kallades vann och jag släpade fram de varmaste sockarna jag hade och gick in i acceptans. 

Nu börjar det igen. Oktober, 5 grader ute, 16 inne! men nu kommer den snart, värmepumpen och nya element. Jag ska välkomna dessa nya familjemedlemmar med öppna armar och gladeligen slänga ut utsugarna från 70-talet som bott här på tok för länge.


Med den gallan spydd ska jag nog ta mig en liten lutare så här i svinkylan i sovrummet. Kanske det har gått upp någon grad när jag vaknar! Man vet aldrig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar