onsdag 22 februari 2012

Vardagstankar

Jag ser verkligen inte mig själv som någon "urmoder", ingen supermamma som gör allt rätt och alltid vet vad som är bäst i alla lägen! Tvärtom! Ibland skriker jag åt Tilde så det gungar i väggarna här hemma, och oftast skriker hon tillbaka minst lika högt. Då blir jag ännu argare för att hon skriker åt mig. Men vem kan klandra henne? inte jag! Det är ju jag som lärt henne att skrika och gapa när frustrationen kryper lite för långt in i benmärgen.
Och gissa vad? jag kan ge fler exempel på mindre bra föräldraskap från min sida, men det var egentligen inte det jag ville skriva om.
Om jag istället fokuserar på vad jag verkligen vill nå fram med till mina barn så är det enkelt.
Jag vill att de alltid ska tro på sig själva, känna tillit och trygghet i sin omgivning och ja, rätt och slätt : må bra!
En viktig del i det är att kunna glädjas med andra, att faktiskt genuint kunna känna lycka för människorna omkring dem, och för andra med för den delen.
För jag tror, att om man inte kan glädjas med andra är man inte lycklig själv. Då är det hög tid att rannsaka sig själv och fråga sig vad som är fel i ens eget liv, vad saknar man?
För mig är det självklart att missunnsamhet hänger ihop med ens egna dåliga självkänsla.
Eftersom jag strävar efter att mina barn ska ha en bra självkänsla strävar jag ju oxå efter att de inte ska missunna andra och i synnerhet inte varandra lycka och framgång eller vad det nu kan vara.
För jag vet hur det känns att bli missunnad, hur det känns att inte få känna glädje och värme från människor som borde stå en allra närmast.
Nu har jag säkert skrivit "missunna" 40 ggr men jag tänker fortsätta skriva det några gånger till så håll ut!
Missunsamhet skapar ett stort svart,håligt avstånd mellan människor som bara skulle kunna känna lycka tillsammans istället.
Ingen ska behöva hålla tillbaka sin glädje med rädsla för att trampa andra på tårna. Jag har gjort det och nu är det slut på det. Jag har en underbar man, två fantastiska barn och ett hem jag älskar.
Jag tänker inte be om ursäkt för det!

Nu börjar nästippen frysa på igen, bäst att höja värmen innan kilowatt jägaren kommer hem från jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar